تبلیغات
باغ هندسی (دفتر فرش اردیبهشت) - تقسیم بندی قالی های ایرانی

باغ هندسی (دفتر فرش اردیبهشت)

تقسیم بندی قالی های ایرانی

اصولاًقالی های مختلف ایرانی را از طریق شهرهای مختلف می توان شناسایی نمود. اما این اقدام بسیار مشكل و پیچیده می باشد و صرفاً صاحب نظران قادر به شناسایی و تقسیم بندی آن ها هستند. آنچه مسلم است قالی های مختلف با نقوش گوناگون چنانچه در یكی از نقاط بافته شده باشد در شهرهای دیگر نمونه هایی از آن با نقوش مشابه تقلید می گردد و به همین علت تشخیص را مشكل می گرداند.لذا تقسیم بندی قالی های مختلف از روی نقوش و طرح های آن آسان تر می باشد قالی های مختلف ایرانی از نظر نقش به قرار زیر می باشد.

1. قالی های ترنج دار

2. قالی های گل دار

3. قالی هایی با نقش حیوانی

4. قالی های لهستانی

5. قالی های گل و باغچه دار

6. قالی های گل دار(هراتی)

7. جانمازها

 

1.قالی های ترنج دار

این نوع قالی ها معمولاً در شمال ایران تهیه می شود و نمونه های خوب آن در شهرهای تبریز و كاشان در قرن دهم هجری به دست آمده است. نقش و نگار این نوع قالی ترنجی با اشكال مختلف و رنگ های گوناگون در دو طرف ترنج دیده می شود و گاهی اوقات گلدانی نیز در نقش آن دیده می شود و در هر گوشه قالی نیز یك ربع ترنج وجود دارد نقش و نگار زمینه این نوع قالی ها از گل و بوته، ساقه های گوشه دار به رنگ های قرمز، سبز، آبی، فیروزه ای و قهوه ای تشكیل یافته. تقارن، توازن و مراعات این دو مورد در تزئین این نوع قالی بسیار حائز اهمیت می باشد در این قالی یك حاشیه ی باریك داخلی و یك حاشیه بزرگ خارجی دیده می شود. و از مشهورترین قالی های ایران به شمار می آید.

2.قالی های گل و بوته دار

این نوع قالی در زمان صفویه در شهرهای مركزی ایران تهیه می شده و چون در نقوش قالی از گل و بوته استفاده شده است، قالی گل و بوته دار نامیده می شود. در این قالی از نقوش مختلف گل ها، شاخه های نباتات، غنچه با زن های نخلی(پالمت) استفاده می شده است و اغلب اوقات طول این نوع قالی ها به سه برابر عرض آن می رسیده است این نوع قالی در استحكام شهرت بسیار دارد.

3.قالی های نقش حیوانی

این نوع قالی در قرن های دهم و یازدهم در شمال ایران تهیه می شده است. از نقوش معروف آن، شكار، نخجیر، حیوانات خرافی و تقلیدی كه به وسیله گل و بوته تزئین شده است را می توان نام برد.

4.قالی لهستانی

این قالی در قرن دهم هجری در ایران بافته می شده است و نقوش آن مخلوطی است از نقوش سایر قالی های ایرانی و جنس آن از ابریشم و تارهای طلا و نقره است و به همین علت دارای استحكام نمی باشد.

رنگ آمیزی قالی های لهستانی از رنگ های زرد، پسته ای، پرتقالی و فیروزه ای می باشد كه ثابت نیستند.

5.قالی های گل و باغچه دار

 این قالی ها در قرن های دهم و یازدهم بافته می شده. نقوش این قالی ها مانند تابلو نقاشی و یا یك نقشه جغرافیایی بوده است. نقشه ای كه تمام راه ها، اقسام جویبارها و اشكال نباتات و گل ها در آن نمایان بوده است و تركیب آن ها یك منظره زیبا و بدیع ایجاد می كرده. نقوش حیوانات از شیر، پلنگ، ببر، آهو، روباه، گورخر و سایر حیوانات و پرندگان مختلف در این نوع قالی دیده می شود.

6.قالی گل دار(هراتی)

این قالی در قرن های دهم و یازدهم هجری در منطقه خراسان و شهر هرات بافته می شده و به همین علت آن را هراتی(گل دار) می نامند. نقوش تشكیل دهنده آن عبارتست از: سبزه، گیاه و نقوش(پالمت) حاشیه این نوع قالی ها معمولاً لاكی و نقوش نخلی(پالمت) از سابق بزرگترند. در نقشه قالی برگ های بلند وجود داشته. تناسب رنگ ها و استحكام قالی قوی نمی باشد و از نمونه های دیگر ضعیف تر به نظر می رسد.

7.جانمازها

این نوع قالی در شمال غربی ایران به خصوص در شهر تبریز بافته می شود. امتیاز این نوع قالی بر سایر قالی ها استفاده از آیات قرآن مجید در زمینه ی آن هاست كه معمولاً به خط كوفی، نسخ و نستعلیق بافته می شده و در مركز قالیچه ها طاق نماهایی محرابی طراحی می شده است و بهترین نوع آن جانمازهای ابریشمی مخلوط به تارهای فلزی است كه در قرن دهم بافته شده است. به طور خلاصه عوامل مهم كه در صنعت قالی بافی ایران حائز اهمیت است به قرار:

1.ذوق و سلیقه در بافت قالی

2.وحدت در طرح ها و نقوش

3.رنگ آمیزی و ابداع در نقوش و طرح ها

4.رسوخ نقوش اسلامی هندسی در قالی می باشد.

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
  • ابر برچسبها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :